Pizza




Pizzadeg med bakpulver:

  • 2 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk salt
  • 1 msk olja
  • 1 dl mjölk

Blanda alla ingredienser till en deg. Kavla ut på ett bakplåtspapper och lägg på valfri topping. Lägg bakplåtspappret på ett ugnsgaller och grädda i 250° i ca 10 min eller tills pizzan fått fin färg. Jag fick ha i lite mer mjöl i degen, då den blev för lös och kladdig.

Degreceptet har jag stulit från Kottegrön-Anni. Degrecept med jäst istället för bakpulver har jag lagt upp här.

 

Sås, gör den direkt på pizzadegen:

  • passerade tomater, smeta ut över degen
  • oregano
  • salt
  • vitlökspulver

Färs, rör ihop i en kastrull och låt puttra så färsen blir mjuk:

  • ½ dl veggotorrfärs
  • lite liquid smoke
  • några stänk mörk soja
  • salt
  • lite finhackad röd chilipeppar
  • tomatpuré
  • vatten

Övriga pizzatoppings:

  • 1 liten skivad banan
  • jordnötter
  • curry
  • chezzly supermelting, riven

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0