Squashkaka med apelsinglasyr

 

Kakan:

  • 2 dl vetemjöl
  • 2 ½ tsk bakpulver
  • 1 dl socker
  • 50 g riven mörk choklad
  • ca 15 hackade mandlar
  • 30-40 g smält mjölkfritt margarin
  • 1 dl sojamjölk
  • 3-4 dl grovt riven och urpressad squash
  • ströbröd och margarin till formen.

 

Blanda samman mjöl, bakpulver, socker, riven choklad och hackade mandlar. Häll över margarinet och mjölken, rör ihop till en smet. Rör ner squashen i smeten. Smöra och bröa formen och häll i smeten. Grädda i 200 grader ca 30 minuter, lägg över aluminiumfolie mot slutet av gräddningstiden om kakan blir för mörk.

 

Glasyren:

  • 200 g vegetabilisk naturell mjukost
  • 50 g rumsvarmt mjölkfritt margarin
  • 3 dl siktat florsocker
  • 1,5 tsk vaniljsocker
  • rivet skal från 1 apelsin
  • ca 5 msk färskpressad apelsinsaft

Rör ihop alla ingredienser till glasyren, kör den med stavmixer så att den blir helt slät. Bred glasyren över kakan när den svalnat. Jag dekorerade med ytterligare apelsinzest.

Apelsinglasyren blev jag inspirarad till här. Min glasyr blev lite för rinnig och lite för söt, så jag tror på att använda någon annan glasyr, kanske ta den rakt av från inspirationssidan.

Uppdatering: Efter en natt i kylskåp stelnade glasyren och blev perfekt!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0