Squash- och äppelbröd

 

  • 1 squash, riven
  • 4 äpplen, rivna
  • 2 påsar torrjäst
  • 1, 5 l vatten
  • 4 tsk salt
  • 4 msk rapsolja
  • brödkrydda
  • vetemjöl
  • lantbrödsmjöl
  • grahamsmjöl
  • rågflingor

 

Värm 5 dl av vattnet till 40 grader, rör ner torrjästen. Rör ner squash, äpplen, salt, brödkrydda, rapsolja och resten av vattnet. Fyll sedan på med olika mjölsorter och rågflingor till dess att degen blir lagom tjock (tänk på att degen inte ska bli för tung för att orka resa sig, så använd inte för mycket tunga mjöler och gryner), knåda ordentligt. Låt sedan jäsa 60 minuter. Häll upp degen i formar om den blev lite för lös för limpor och bullar, som min blev. Låt jäsa ytterligare 60 minuter. Pensla med olja om du har lust. Grädda tills de är klara. Stjälp upp på brödgaller så brödet får svalna.

 

På översta bilden gräddade jag bröden i en liten form. På den nedre bilden gräddade jag brödet i en långpanna och penslade med citron-olivolja, sedan skar jag upp det i limpor och bullar.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0