Knapp- och kolakakor

Ikväll har jag bakat småkakor och känt mig tantig på riktigt. Blev tipsad om de här otroligt söta kakorna och så läste jag på bloggen husligheter att de var sötare än goda. Så jag valde mitt eget mördegsrecept och smaksatte det lite granna. Mina knappkakor blev inte lika söta, men troligtvis mycket godare ;).

Knappkakor
  • 5 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 200 g mjölkfritt margarin
  • rivet skal av en citron
  • saften från 1/4 citron
  • rivet skal av en apelsin
  • saften från 1/4 apelsin
  • kanel

Blanda mjölet och sockret i en bunke. Arbeta ner margarinet med en gaffel och fingertopparna så att det blir en jämn deg. Dela degen i två lika stora delar och smaksätt den ena med cirtronrasp samt citronsaft och den andra med apelsinsaft, apelsinrasp samt kanel. Låt degarna vila i plastpåsar i kylskåp en timme eller över natten.
Kavla ut degarna till ca 4 cm tjocklek och ta ut runda kakor med mått eller ett glas. Flytta cirklarna till en plåt med bakplåtspapper. Tryck med ett mindre glas ytterligare en gång på kakan så att en ring bildas och gör sedan 4 hål á la knapp mitt på kakan med lämpligt instrument. Grädda i 175 grader ca 10 minuter.

Kolakakor
  • 200 g smör
  • 1, 25-1,75 dl socker (mer socker =mer knäckighet och seghet)
  • 1,5 msk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk ljus sirap
  • 5 dl vetemjöl

Blanda samman socker och smör, gärna med vispotillsatsen på stavmixern. Rör sedan ner allt utom mjölet. Tillsätt mjölet sist och knåda ihop till en slät och jämn deg. Dela upp degen i sex delar och rulla dessa till längder och lägg på plåt med ordentligt mellanrum (de flyter ut). Platta till längderna med fingrarna och grädda mitt i ugnen 175°C tills de fått gyllene färg. Skär längderna i sneda bitar så fort de kommit ut ur ugnen och låt ligga kvar på plåten till de svalnat.

Lägg kakorna i fina burkar med smörpapper emellan lagren och ta fram när du har kafferep.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0