Brunch -Omelett med ostronskivling



Hittade det här receptet på ett forum för några månader sen och har väntat på det perfekta tillfället att få prova. Tyvärr minns jag inte var jag hittade det, så jag vet inte vem jag har att tacka för receptet.

 

  • 2,5 dl kikärtsmjöl
  • 0,5 - 1 tsk svart salt
  • 3 dl vatten


Vispa ihop alla ingredienser till en smet. Stek i stor panna (rör om) eller grädda i en liten ugnsform.
Det blir fasen omelett alltså. Det svarta saltet smakar svavel precis som ägg och kikärtsmjölet är gult och proteinrikt. Tadaa!


Jag gjorde en mindre omelett med 2 dl kikärtsmjöl, 2,5 dl vatten och 1/2 tsk vitt salt eftersom jag inte hade något svart, men det ska jag absolut prova. Jag hackade upp lite ostronskivling och stekte den ganska hårt i mjölkfritt margarin och med svartpeppar, hällde sedan över smeten och rörde kanske lite för mycket. Ska ta det lugnare med det nästa gång och förhoppningsvis få en tjusigare yta på omeletten. En riktig omelett har lite slemmigare konsistens och jag minns inte riktigt hur det smakar. Men det här var helt klart gott och jag kommer att göra det igen.
Serverade omeletten med en smoothie, lite sockerärtor, naturell soja-yoghurt och röd tångrom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0