Tofu med sparris och beurre blance

Ett av mina favoritrecept som är inspirerat av ett fiskrecept av kocken Jürgen Grossmann.

 

  • 1 finhackad gul lök
  • 2 ½ dl torrt vitt vin
  • 1 msk citronsaft
  • 180 g mjölkfritt margarin
  • 2 msk havregrädde
  • vitpeppar och salt
  • 10 sparrisar
  • 1 förpackning firm silken tofu (blue dragon)
  • gräslök eller persilja
  • röd caviart

Skala sparrisen och koka tills den är mjuk. Lägg löken, vinet och citronsaften i en kastrull och koka tills vätskan reducerats till ca ½ dl, sila då bort löken. Smaksätt vätskan med ½ buljongtärning och 1 krm vitpeppar. Häll i 2 msk havregrädde. Grädden är inte nödvändig, men minskar risken att såsen ska spricka när du monterar margarinet. Montera margarinet i vätskan i små bitar som du låter smälta helt innan nästa bit tillsätts. Dela tofun på bredden till två bitar och lägg i en ugnsfast form.

Lägg de kokta sparrisarna över tofun lite snyggt. Häll över beurre blancen och ställ in i ugnen tills tofun blivit varm, var försiktig så att såsen inte börjar koka, då kan den spricka. Om såsen ändå kokar lite och spricker, som min gjorde, går det att rädda den hjälpligt genom att hälla av den och mixa den hastigt. Strö finhackad gräslök eller persilja över gratängen när du tar ut den ur ugnen. Servera med en klick röd caviart och eventuellt potatis. En slurk av vinet som användes i såsen passar ypperligt till.

 

Här ser man hur beurre blance'n spruckit... till tallriksuppläggningen räddade jag den med min stavmixer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0