Burgundiska champinjoner

 

 

Bland det godaste jag någonsin lagat och troligtvis det längsta långkoket. Men så underbart gott och vilken härlig doft som spred sig från köket! Jag veganiserade receptet Burgundy mushrooms som finns att hitta i bloggen The Pioneer Woman. Jag halverade receptet och höftade lite hit och dit, men nästa gång jag gör det här kommer jag definitivt att göra full sats! Här är receptet på full sats;

 

  • 1,5 kg färska champinjoner
  • 230 g mjölkfritt margarin
  • 1 l Burgundy vin (eller annat rött vin, har ingen aning vilken sort jag använde, då jag använde en burk med fryst vin från frysen)
  • 1 teaspoon Freshly Ground Black Pepper
  • 4 ¾ dl kokande vatten
  • 4 svampbuljongstärningar
  • 4 grönsaksbuljongstärningar
  • 1 tsk dillfrön (jag tog torkad dill)
  • 5 skalade vitlöksklyftor
  • 2 tsk salt, eventuellt

 

Ansa chaminjonerna om du tycker att det behövs (jag halverade dem) och lägg dem i en kastrull eller gryta med tjock botten. Tillsätt alla andra ingredienser utom saltet. Rör ihop och låt koka upp på mellanhög värme. Minska värmen till riktigt låg, så att det bara puttrar lätt i grytan. Låt puttra under lock i sex timmar (jo, det är värt det!). Ta av locket och låt koka ytterligare tre timmar (fortfarande värt det!). Tillsätt salt om det behövs (det behövdes inte för mina champinjoner). Champinjonerna blir väldigt mörka i färgen, mina champinjoner sög upp allt det röda ur såsen. Låt stå och småputtra fram till servering, champinjonerna håller sig flera dagar i kylskåpet.

 

Sitt nu inte där och fundera på om något kan vara så gott att det är värt nio timmars puttrande, prova istället!

 

 

Jag serverade champinjonerna med potatis och tzaispett.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0